Vi prøver noe nytt
På Tranevågen gjennomfører vi utviklingssamtaler to ganger i året, en på høsten og en på våren.
I utviklingssamtalen skal det være dialog om faglig og personlig vurdering av eleven. Samtalen skal bidra til videre utvikling. Den skal munne ut i en oppsummering der elev, lærer og foreldre blir enige om hva det særlig skal legges vekt på i det videre arbeidet.
For oss er det viktig at eleven selv får reflektere og uttrykke hvordan den faglige og personlige utviklingen går. Vi på 9.trinnet har derfor valgt å la elevene lage en presentasjon på ca. 10 minutter der de tenker over hva de er fornøyd med, hva de kan forbedre, hva som er vanskelig og hvilke læringsstrategier de foretrekker. De kan også trekke frem et arbeid de er veldig fornøyd med og reflektere over hvorfor dette arbeidet gikk så bra. Etter presentasjonen blir det samtale omkring det eleven trekker frem i presentasjonen og evt. ting som lærere eller foresatte ønsker å ta opp.
Tidligere har vi lærere erfaringer med at elever ofte bare nikker samtykkende til det lærere og foresatte har å si. Det er ikke mange elever som formidler sine egne meninger. Vi opplevde derfor denne presentasjonsmåten som veldig positiv.
For oss er det viktig at eleven selv får reflektere og uttrykke hvordan den faglige og personlige utviklingen går. Vi på 9.trinnet har derfor valgt å la elevene lage en presentasjon på ca. 10 minutter der de tenker over hva de er fornøyd med, hva de kan forbedre, hva som er vanskelig og hvilke læringsstrategier de foretrekker. De kan også trekke frem et arbeid de er veldig fornøyd med og reflektere over hvorfor dette arbeidet gikk så bra. Etter presentasjonen blir det samtale omkring det eleven trekker frem i presentasjonen og evt. ting som lærere eller foresatte ønsker å ta opp.
Tidligere har vi lærere erfaringer med at elever ofte bare nikker samtykkende til det lærere og foresatte har å si. Det er ikke mange elever som formidler sine egne meninger. Vi opplevde derfor denne presentasjonsmåten som veldig positiv.
![]() |
Maren presenterer sin egen utvikling i norsk |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar