Hvordan motivere elevene til mer lesing?
Dette er vel noe alle norsklærere ønsker svar på. Personlig synes jeg det er viktig at elevene blir kjent med forskjellig litteratur og at de leser. Jeg bestemte meg derfor for å sette i gang et leseprosjekt. Siden vi er en digital klasse, er jeg stadig på let etter digitale utfordringer til elevene mine. På YouTube hadde jeg tidligere sett at elever fra videregående, presenterte bøker som trailere. Dette fascinerte meg, og jeg bestemte meg for å prøve det ut med klassen.Elevene startet med storyboard
Storyboard er bildemateriale som er satt sammen for å ha en visuell representasjon av hvordan en ferdig film skal se ut. Tidligere erfaring med filmarbeid, har lært meg at et grundig arbeid med storyboard, gir gode filmer.
Elevene måtte derfor starte med å lage storyboard på alle scenene de ville ha i filmen sin. Under hvert bilde måtte de få med hva de trengte av utstyr, hvilken kameravinkel de skulle filme i, lyssetting og eventuelle replikker.
Filming og klipping
Elevene hjalp hverandre til å filme de scenene de trengte. Hver scene ble filmet flere ganger. Elevene kunne velge om de ville bruke mobilen eller surface-enheten sin. De fikk også velge om de ville bruke iMovie eller Movie Maker til å redigere i.
Som lærer, viste jeg noen av funksjonene i redigeringsprogrammene i fellesskap for klassen. For eksempel hvordan en legger til videoklipp og musikk, hvordan en klipper og hvordan en lagrer filen i mp4-format. Utover dette måtte elevene prøve seg frem på egenhånd.
Her er bidraget til Isak, 9D
Jeg tror dette motiverte de fleste
Stort sett jobbet alle elevene godt med boktraileren. Jeg tror at det å skulle lage trailer, i seg selv ble en motivasjon for å lese boken ferdig. Utover i prosjektet hørte jeg at elevene kom med forslag til kameravinkling og redigeringsløsninger for å få hverandres trailere mer spennende.
Premierefest
Etter en del jobbing med redigering, var det duket for premierefest. Alle elevene måtte vise sitt ferdige produkt for de andre i klassen. Dette var nok litt skummelt for noen, men også kjekt i og med at elevene hadde hjulpet til med å være skuespillere i medelevene sine filmer. Noe latter ble det.
God erfaring
Gjennom dette prosjektet måtte ikke elevene bare lese boken, men også tolke hva forfatteren vil si, for igjen formidle dette i sin egen trailer. Det er nok ikke siste gang klassen skal få bruke film for å formidle egen læring. Dette var gøy for både lærere og elever.
Hilde, lærer i 9D
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar